İhracatta 'Ana Plan' çizildi: 17 hedef ülke, 5 hedef
sektör
Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan, İhracat Ana Planı'nı açıkladı. Pekcan,
"İhracat Ana Planı'nda 17 hedef ülke, 5 hedef sektör belirledik.
Sektörler, makine, otomotiv, elektrik-elektronik, kimya ve gıda
endüstrisi" dedi.
Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan, İstanbul'da "İhracat Ana
Planı"nı açıkladı.
2019-2023
yıllarını kapsayan 11. Kalkınma Planı'nın istikrarlı büyümenin ihracata dayalı
olduğu bir anlayışla hayata geçtiğini anımsatan Pekcan, İhracat Ana Planı'nı
hazırlarken Kalkınma Planı hedeflerini dikkate alarak, 226,6 milyar dolarlık
ihracat hedeflediklerini söyledi.
Asıl
hedefin, dünyadaki ticaret savaşları ve teknolojik dönüşümlerini de yakinen
takip ederek bu hedefin de üzerine çıkabilmek olduğuna işaret eden Pekcan,
şunları kaydetti:
"Oluşturduğumuz
bu plan kapsamında, sürdürülebilir bir ihracat anlayışını hedefliyoruz.
Bakanlığımızca ilgili paydaşların katılımıyla yapılan titiz çalışmalar
sonucunda 17 hedef ülke seçtik. Bu ülkeleri seçerken, ülkelerin Dünya Gayri
Safi Yurtiçi Hasılası'ndan yüzde 60 pay almasını, dünya ithalatının yüzde
43,7'sini gerçekleştirdiklerini ve ülkemiz ihracatından da yüzde 25,2 pay
aldıklarını dikkate aldık.
5 hedef sektör var
Bu
ülkeleri sırasıyla, ABD, Brezilya, Çin, Etiyopya, Fas, Güney Afrika, Güney
Kore, Hindistan, Irak, İngiltere, Japonya, Kenya, Malezya, Meksika, Özbekistan,
Rusya ve Şili olarak belirledik. Buna ilaveten makine, otomotiv,
elektrik-elektronik, kimya ve gıda endüstrisi olmak üzere 5 hedef sektör
seçtik. İhtisas Serbest Bölgeleri ile hedefimiz Türkiye ihracatındaki payı
yüzde 3,5 olan yüksek teknolojili ürün ihracatımızı yüzde 5'lere
çıkarmak."
Pekcan,
İhracat Ana Planı’nın başta bilişim ve yapay zeka alanındaki küresel dönüşüm
olmak üzere küresel ekonomideki büyük dönüşümü, eğitimli ve küresel becerilerle
donanmış bir dış ticaret ailesini, kısacası çağımızın "başarı
anahtarlarını" yakalamak ve Türkiye’ye sunmak üzere hazırlanmış bir plan
olduğunu aktardı.
"Hedef ülkelerde ithalatından aldığımız
payı iki katına çıkaracağız"
Plan
kapsamında seçilen 17 hedef ülkeye işaret eden Pekcan, 'Hedef ülke, hedef
sektör' yaklaşımı ile hedef ülkelerin ithalatından Türkiye'nin aldığı payı iki
katına çıkarma hedefinde olduklarını dile getirdi.
Bakan
Pekcan, tekstil ve hazır giyimin dünya ihracatından aldığı payın yüzde 4,4,
Türkiye ihracatındaki payının ise yüzde 17 olduğunu anımsatarak, şu bilgileri
verdi:
"Otomotiv
sektörünün dünya ihracatında payı yüzde 12,2 iken, Türkiye ihracatında otomotiv
sektörünün payının yüzde 15,2 olduğunu görüyoruz. Makine sektörünün dünya
ihracatında payı yüzde 12,5 iken, Türkiye'nin ihracatında bu sektörün payı
yüzde 14,2. Yine dünya ihracatında kimya sanayi ürünlerinin payı yüzde 11,2
iken Türkiye'nin ihracatında bu pay yüzde 6, kimya sektöründe ihracat artışına
ihtiyacımız var. Bundan da önemlisi, dünya ihracatında yazılım ve bilişimin
payı yüzde 10,5 ama Türkiye'nin oranı yüzde 1,3. Hedefimiz dünyadaki sektörel
trendleri yakalamak ve bu sektörlerde başarılı ihracatçı ülke olmak."
Akıllı İhracat Platformu
İhracat
Ana Planı ile ihracatçılar için Akıllı İhracat Platformu kurduklarını aktaran
Pekcan, "Blokzincir uygulamalarını dış ticaretin her alanında yürürlüğe
koyuyoruz. E-ihracat stratejimizle KOBİ’lerimiz başta olmak üzere
ihracatçılarımızı dünyaya açıyoruz" diye konuştu.
Pekcan,
sözlerini şöyle sürdürdü:
"Destek
Yönetim Sistemiyle firmalarımızın devlet desteklerinden hızlı ve etkin
yararlanmalarını sağlıyoruz. Dijitalleşen gümrüklerde hızlı, kolay ve güvenli
uygulamalarımızı yaparak ihracatçımızın işlemlerinde hem zaman hem maddi kazanç
sağlıyoruz. Ticaret Bakanlığı olarak dijitalleşmede çok yeni bir sayfa
açıyoruz. 'Akıllı İhracat Platformu' diye çok yeni bir çalışmamız var. 3
aşamalı bir proje. 6 ay, 12 ay ve 18 ayda tamamlanacak geniş kapsamlı bir
çalışma içeriyor."
Veri Analitiği Mükemmeliyet Merkezi kurulacak
Veri
Analitiği Mükemmeliyet Merkezi kuracakları bilgisini veren Pekcan, Türkiye'nin
iç ve dış ticaretteki bütün verilerini ulaşılabilir ve güvenli bir şekilde bu
merkezde toplanacaklarını anlattı.
7 gün 24 saat hizmet verecek
Pekcan,
bütün ihracatçı firmalar için bir dijital kimlik yaratıp onları daha yakından
tanıyarak sadece onlara özel çözümler üretecek bir sistem oluşturulacağını
vurgulayarak, "Akıllı İhracat Platformu" üzerinden ihracatçı ve
potansiyel ihracatçıların, satmak istediği ürünün yurt dışındaki potansiyel
alıcılarının iletişim bilgilerine de ulaşabileceklerini söyledi.
Bu
platform içerisinde firmalara 7 gün 24 saat hizmet verecek bir chatbot da yer
alacağı bilgisini veren Pekcan, "Dijitalleşme çalışmalarımızın bir boyutu
da dış ticaret işlemleriyle örtüştüğünü düşündüğümüz blokzincir teknolojisi.
Dünyada çok yeni bir uygulama. Türkiye'de de kamuda bunu ilk uygulayan bakanlık
biziz." bilgisini verdi.
E-ihracat
stratejisi eylem planı ile KOBİ’lerin e-ihracata yönlendirilmesinin
sağlanacağını ve e-ihracatçı sayısının artırılacağını dile getiren Pekcan,
gümrük işlemlerinin sınır ötesi e-ticaret ihtiyaçları çerçevesinde
geliştirileceğini söyledi.
Pekcan,
sanal fuarlarla dijital ortam ve dış ticaretin fuarcılık boyutunu da 1 yıl
süreyle bir araya getirmeyi hedeflediklerini aktararak, şunları kaydetti:
"Firmalarımızın
karşılaştıkları bürokratik işlemlerin azaltılması amacı ile Dahilde İşleme
Rejimi, Hariçte İşleme Rejimi, Vergi Resim Harç İstisnası, Belgesiz İhracat
Kredileri Programları ve Devlet Yardımlarına ilişkin tüm süreçleri kapsayan bir
otomasyon sistemini 2019 yılı itibarıyla faaliyete geçiriyoruz. Böylece,
bürokrasinin sınırlarını aşıyor, ihracatçımızın işlemlerini hızlı ve kolay bir
şekilde gerçekleştirmesini sağlayacağız."
"Neden ihracatçı olmadıklarının
tespitini yapıyoruz"
Brexit
sürecinden ihracatçıların zarar görmemesi adına İngiltere ile beraber ticaret
çalışma grubu oluşturduklarını aktaran Pekcan, STK’ları ve özel sektör
temsilcilerini de yurt dışı paydaşları ile birlikte çalışmalarına aktif şekilde
destek vermeleri için teşvik ettiklerini anlattı.
İhracat
seferberliğini tabana yaymak amacıyla Türkiye Kadın ve Genç Girişimciler ağını
kurduklarını dile getiren Pekcan, bilgi ve eğitim ihtiyaçlarını karşılamak
üzere İhracat Akademisi'ni kuracaklarını söyledi.
Melek Yatırımcı Ağı'nı da kuracaklarını dile
getiren Pekcan, sözlerini şöyle sürdürdü:
"Halihazırda ihracat yapmayan
firmalarımızı ihracatçı yapmak için bir hamle daha gerçekleştiriyoruz. Bu
hamlemizde il bazında çalışmalar yapıyoruz. Şu anda 3 pilot ilde başladık. Bu
sene 16 ile daha sonra 81 ile çıkarmayı planlıyoruz. Neden ihracatçı
olmadıklarının tespitini yapıyoruz. Bu firmalarımızın yanındayız. TİM ve TOBB
öncülüğünde İhracat Destek Ofisleri kuruyoruz. Önümüzdeki ay 55.'sinin
açılışını yapacağız."
Donanımlı
kadrolar yetiştireceğiz
İhracat Ana Planı kapsamında, Milli Eğitim
Bakanlığı ile ortak bir proje ile Dış Ticaret Meslek Liseleri projesini hayata
geçireceklerine dikkati çeken Pekcan, "Hedef olarak belirlediğimiz
coğrafyalara yönelik Rusça, Çince, Japonca, İspanyolca ve Portekizce dillerinde
eğitim veren bu liselerde ülkemizin ihtiyacı olan donanımlı kadroları
yetiştireceğiz." bilgisini verdi.
Pekcan, 110 ülke, 163 merkezde görev yapan
ticaret ve gümrük müşavirlerinin ihracatın öncü kuvveti olarak görev yaptığını
ve gelecek dönemde, Ticaret Müşavirliklerinin daha etkin, verimli ve aktif hale
getirilerek, projelerle beraber ihracatçıların her zaman yanında olmaya devam
edeceklerini dile getirdi.
Ticaret müşavirleri ve ihracatçı firmaların
katılımıyla düzenlenecek video konferanslarla ihracatçıların sorularını ve
sorunlarını ticaret müşavirlerine yüz yüze iletebileceğini aktaran Pekcan, dış
temsilciliklere yönelik ise "Dış Temsilcilikler Yönetim Bilgi
Sistemi"nin oluşturulması çalışmalarına başladıklarını ve oldukça da
ilerleme kaydettiklerini ifade etti.
"İleri
teknoloji ve orta-yüksek teknoloji firmalarımıza da TL kredileri
kullandıracağız"
Bakan Pekcan, Türk Eximbank'ın her zaman ihracatçıların
yanında olduğunu vurgulayarak, şunları kaydetti:
"KOBİ payını yüzde 53’lerden yüzde
70’lere getirdik. Şimdi desteklerimizle yüzde 75’lere getireceğiz. Ayrıca
KOBİ’lerimize Ur-Ge desteklerimiz var. Uluslararası rekabetçiliğin
geliştirilmesinde her ilde bir Ur-Ge projesi gerçekleştirmeyi hedefliyoruz.
İhracatı destekleme oranımızı yüzde 26’dan yüzde 30’a çıkarmayı hedefliyoruz.
Eximbank’ın İhracat Ana Planımız kapsamında uzun vadeli ve uygun maliyetli
finansman desteği, kur riskine karşı yeni ürünler, kadın ve genç girişimcilere
özel yeni ürünler, finansal kuruluşlar alıcı kredisi programı, İVME finansman
paketi kapsamında yüksek ve orta-yüksek teknolojiye özel finansman paketi
sağlayacağız. Biz KOBİ’lerimize TL kredi kullandırıyoruz, ileri teknoloji ve
orta-yüksek teknoloji firmalarımıza da TL kredileri kullandıracağız. Burada
Eximbank’ın kullandığı faiz oranı da 11,84’tür. Ve E-teminat Mektubu projemiz
de aktif olarak kullanılıyor."
Yeni ürün
ve projeler
Yeni ürün ve projelere ilişkin de bilgi veren
Pekcan, şöyle devam etti:
"Bunlara ek olarak, her firmaya İşletme
Sermayesi Garanti Programı getiriyoruz. İhracatçı firmalarımıza Akreditif Teyit
Sigortası Programı getiriyoruz. E-Teminat Projesi ve firmalarımızın sigortaya
dair ihtiyaç ve beklentilerini en hızlı şekilde karşılayacak Yeni Sigorta
Projesi oluşturuyoruz. Sigorta programları arasına alıcı firmalarına yönelik
enformasyon temini için online veri tabanını içeren Global Data Temini Projesi,
alıcıların ve Türk Eximbank müşterilerinin değerlendirmesinde ve limit
tahsisinde kullanılacak 'Rating-Scoring' ve Limit Karar Modelleri Projesi gibi
yeni ürünler ve projelerin ihracatçılarımız için de hayırlı, uğurlu olmasını
diliyorum."
Hizmet ihracatı sektörüne yönelik de yeni
proje ve ürün sağlayacaklarını bildiren Pekcan, "Müteahhitlerimiz ve yurt
dışına ihraç edilmek üzere yatırım malı üreticilerimiz için Yurt Dışı Teminat
Mektubu Programı'nı oluşturuyoruz. Ayrıca yurt dışında iş yapan
müteahhitlerimizin teminatlarının haksız nakde çevrilmesini önlemek için
Teminat Mektuplarının Haksız Nakde Çevrilmesi Sigortası Programı’nı, riskli
coğrafyalarda iş yapan firmalarımızın kayıpları için Yurtdışı Müteahhitlik
Hizmetleri Politik Risk Sigortası’nı gündeme getiriyoruz. Kefalet Sigortası'nı
ve Yurtdışı Yatırım Sigortası Programı’nı hizmet ihracatçılarımızın küresel
hizmet ihracatından daha fazla pay almak üzere gündemimize almış
bulunuyoruz." diye konuştu.
"360
Derece' yaklaşımıyla her firmanın ihtiyacına yönelik destekler sunuyoruz"
Bakan Pekcan, Eximbank’ın hedeflerine de
değindi.
Eximbank’ın desteklediği firma sayısını önce
12 bin 500 sonra 15 bin 500’e ulaştıracaklarını aktaran Pekcan, bu sene 48,4
milyar dolar olan desteği de 2023’te 70,4 milyar dolara çıkarmayı
hedeflediklerini söyledi.
Ticaret Bakanlığı olarak '360 Derece'
yaklaşımıyla büyük, küçük firma demeden her firmanın ihtiyacına yönelik
destekler sunduklarına dikkati çeken Pekcan, "KOBİ’ler için “ihracat
mektebi” diyebileceğimiz Ur-Ge desteğini veriyoruz. Küresel tedarik zincirleri
için özel bir desteğimiz var. Ülkemizi o zincirin en güçlü halkası yapmak üzere
proje bazlı destek programımız var. Küresel dev şirketlerin güvenilir
partnerleri olma potansiyelindeki sanayicimize hem makine ekipman desteği hem
de yazılım desteği veriyoruz" ifadelerini kullandı.
Bakan Pekcan ayrıca ihracatçıya ilave devlet
desteği de sağlanacağına işaret ederek, "İhracat Ana Planı ile
getirdiğimiz hedef ülke ve hedef sektörler için ilave devlet desteklerimiz var.
Buradaki desteklerimizi yüzde 5 artırıyoruz. Böylelikle bütün bu
programlarımızla hedef ülke ve sektörlerde fuar katılım desteğini, Sektörel
Ticaret Heyeti Desteğini, Yurtdışı Birim Marka Tescil ve Tanıtım Desteğini de
artırıyoruz. Tüm bu programlarımızda bizleri destekleyen Hazine ve Maliye
Bakanımız Sayın Berat Albayrak’a buradan ayrıca teşekkür ediyoruz"
şeklinde konuştu.
"226,6
milyar dolar ihracat hedefimize emin adımlarla ilerliyoruz"
Türkiye'nin 226,6 milyar dolar ihracat
hedefine emin adımlarla ilerlediğinin altını çizen Pekcan, şöyle devam etti:
"Yolun başlangıcı yatırım. Türkiye’ye
özellikle yüksek teknoloji alanındaki yatırımcıları davet ediyoruz. Sonra
üretim, sonra hedef pazar, hedef ürün, hedef sektör, dijitalleşme, blokzincir,
Eximbank, yeni nesil serbest bölgelerle ve devlet yardımlarımız ile yatırım ve
üretimin arkasından atılımla beraber ihracatımızı gerçekleştiriyoruz. İnovasyon
ve verimlilik temelli dijitalleşmeyi sağlamış, yeni çağı yakalayan bir Türkiye
diyoruz. Dünya ticaretinde, dünya üretiminde, dünya teknolojisinde yepyeni bir
küresel hayat kurulurken, ekonomide önemli bir aktör olacak ihracatçı bir
Türkiye için stratejilerimizi ortaya koyuyoruz."
Pekcan, İhracat Ana Planı'yla yeni bir rota
çizdiklerini belirterek, sözlerini şöyle tamamladı:
"Bu rota ihracatını verimlilik-inovasyon ve dijitalleşme ile artıran bir Türkiye’dir. Ve istikrarlı büyümesini de ihracat artışıyla sağlayan bir Türkiye diyoruz. Bu rota, hedef ürünlerin, hedef ülkelerin, hedef alıcıların nokta atışı belirlendiği bir rota olacaktır. Rotamız belli, ürünlerimizi dijital ortamın tüm imkânlarından yararlanarak pazarlamak, dünyanın dört bir yanına yayılmış müşavirlerimizle ihracatçılarımızın yanında olmak, devlet yardımlarımız ve Eximbank’ımızla ihracatçılarımıza finansal destek sağlamak. Bizim vizyonumuzun nihai amacı topyekûn bir ihracat seferberliği ile ülkemizi 'yüksek gelirli ülkeler' seviyesine yükseltmektir."